Import export bedrijven - Fleetfocus Risicobeheer & Verzekeren

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Fleetfocus Specialisatie >
 
Belangrijk om te weten bij import en export:

Uw verantwoordelijkheid als importeur: productaansprakelijkheid.

Bent u importeur van goederen die van buiten de EU komen ? 
dan wordt u voor wet (europeesche regelgeving) gezien als fabrikant. 
Dat betekent dat u volledig verantwoordelijk bent voor het product wat u op de
markt brengt. U kunt dan aansprakelijk zijn voor de volledige schade die door uw product is ontstaan. Dit heet productaansprakelijkheid.
Stel, u importeert buitenverlichting uit China die niet ip65 waterdicht blijkt te
zijn en een consument wordt geĂ«lektrocuteerd en loopt hierbij brandwonden op
en moet voor behandeling maar het ziekenhuis, dan kunt u als importeur/fabrikant aansprakelijk worden gesteld voor schade. 

Lees meerhttp://www.export.nl/wiki van fenedex

Standaard is deze productaansprakelijkheid niet verzekerd op uw aansprakelijkheids- verzekering. Wij adviseren u graag hoe u deze kunt verzekeren. 

Koopovereenkomt:
 
Na intensief speuren heeft u in het buitenland een interessant product gevonden
om te importeren naar Nederland. Dan volgt de volgende stap, het sluiten van een koopovereenkomst met bijbehorende leverings en betalings voorwaarden.
Deze overeenkomsten zijn vaak gebaseerd op internationaal/ buitenlands recht en bevatten meerdere discilines. laat u door onze specialisten goed informeren.
 
Duidelijke leveringsafspraken: Incoterms.

Internationaal zakendoen vraagt om duidelijke afspraken over waar de verantwoordelijkheid van de verkoper ophoudt en die van de koper begint.
Daarvoor bestaan sinds 1936 de Incoterms® van de International Chamber of Commerce (ICC). De Incoterms zijn een nauwkeurige beschrijving van de rechten
en plichten van koper en verkoper bij het leveren van de goederen m.b.t. het transport, de verzekeringen, vergunningen en douaneformaliteiten.

Lees meer:http://www.export.nl/wiki van fenedex


Grip op goederen en betaling:

De producten die u importeert, moeten uiteindelijk betaald worden. Maar doet 
u dat vooraf zoals de leverancier graag wil of pas na ontvangst zoals u zelf
liever zou willen ? Het moment van betaling hoeft geen probleem te zijn, want
bij de internationale handel zijn er verschillende betalingsvormen die beide partijen genoeg zekerheid kunnen bieden.

Meer weten: wij adviseren u er graag over. 
 
Documentair incasso (D/P of D/A)

Bij een documentair incasso moet u eerst betalen voordat u de goederen krijgt.
De leverancier moet op zijn beurt eerst de juiste documenten overhandigen zoals vrachtbrieven voordat hij zijn geld krijgt. Dit is een goede oplossing als beide partijen elkaar niet goed kennen. Aandachtspunt: is het valutarisico`s 

Documentair krediet of Letter of credit ( LC)

De veiligste manier om een transactie af te handelen is door middel van Letter of Credit. Het is wel duurder en ook een moeilijk betalingsinstrument. Uw bank betaalt
de koopprijs van de bestelling tegen de afgifte van precies omschreven documenten bijvoorbeeld facturen, kwaliteitscertificaten. Het voordeel is dat zowel U als de leverancier verzekerd bent van levering en betaling. Een nadeel is dat de bank alleen de papieren controleert en niet de goederen zelf, waardoor het zou kunnen dat je de verkeerde goederen krijgt of dat ze niet de gewenste kwaliteit hebben.
Aandachtspunt:  alleen met 100 % correct opgemaakte documenten ,heeft
100 %  zekerheid van betaling of levering.  


 
 
Zoeken
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu